fredag 17 september 2010

Det är inte hårschampo vi säljer....

Det förpliktigar att arbeta med marknadsföring av gymnasieskola.

Ibland måste man göra delikata avvägningar och inte glömma att alltid ha elevens bästa i centrum.

Å ena sidan är det mitt konkreta uppdrag att få hit elever - vi måste fylla upp klasserna, få hit så många elever som bara är möjligt för att få bästa möjliga ekonomi på verksamheten. Detta är kärnan i mitt uppdrag och min absolut viktigaste uppgift.

Samtidigt är det ju så att det är människor vi finns till för. Sådana som du och jag. Vi säljer inte en simpel vara, utan en tillvaro i tre hela år.
Då vill det till en smula ödmjukhet och en förmåga att lyssna in vad eleven egentligen säger och behöver. Råsälj passar inte här. Däremot krävs stor lyhördhet och mycket mer vägledning än sälj.
Vi måste våga ställa frågorna: Vilka ev tveksamheter har du? Orkar du verkligen pendla 2 timmar i varje riktning varje dag för att gå på GUC? Ställa dom kritiska frågorna som kanske skulle kunna ge ett svar som t.o.m. leder bort från GUC. Men i rätt riktning för den elev man pratar med.

Min djupaste vilja är att varje elev ska vara på RÄTT plats. Så rätt som det bara går.
Det är ett stort ansvar.
För det är inte schampo vi säljer, utan tre jättebra år för alla de elever som orkar, vill och är motiverade att tillgodogöra sig dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar