tisdag 14 september 2010

Som en Gnu hoppar jag ner i vattenhålet!


Människor har verkligen olika sätt att hantera beslut och förändringar.
Bilden på vattenhålet med alla djuren är från vår semester i Namibia i somras. Fantastisk resa och en massa animaliska upplevelser förstås.
Vi stod länge alldeles stilla och tysta vid vattenhålet och bara njöt av att se allt hända inför våra ögon. Olika djur som kom och gick, samspelet och vaksamheten.

En sak som fascinerande mig mycket är hur olika djursorter gör för att närma sig vattnet.
Stilen på vattennärmandet skiljer sig verkligen mellan olika sorter.
Giraffen är ett paradexempel på mycket försiktig individ. De giraffer som kom och gick inför våra ögon hade alla samma stil i approachen: 6 steg framåt, 2 min spaning och väntan, 6 steg framåt, 2 min spaning och väntan. Det tog MINST en halvtimme från att giraffen vagt syntes långt bort, tills den var framme vid målet. Tryggt, javisst, men effektivt? Nja....
Gnuerna däremot kastade sig framåt. Galopp!!! Och hoppade sen jämfota rakt i plurret. Badande med hela kroppen! Effektivt och målinriktat.
Dom kunde ju förstås gått på en rejäl nit om lejonen hade varit i närheten - men å andra sidan sköter ju girafferna den spaningen, och så länge dom står där i sin invanda position, med resta långa halsar, är det ju bara för gnuerna att lita på dom. Full fart framåt alltså!
Det är väl sånt som kallas samarbete? :-)
Jag behöver nog inte berätta för dom som känner mig att jag oftast är en gnu. :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar